نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
552
-
الف
+

عنعنات ولایت های مختلف افغانستان در روز «سیزده نوروز»

مردم ولایت های مختلف افغانستان، سیزده نوروز (سیزده به در) را با حضور در تفریحگاه های سرسبز گرامی می دارند.

به گزارش آی فیلم 2، مردم افغانستان، به ویژه در ولایت های «کابل»، «هرات» و «مزارشریف»، از ساعت نخست بامداد روز  سیزدهم حمل (فروردین) خانه های خود را ترک کرده دسته دسته به دامان طبیعت رفته و باور دارند با این کار بدی ها را در دامان طبیعت رها می کنند.

سیزده به در

در این روز مردم «کابل» پایتخت افغانستان در تفریحگاه های «سد قرغه»،شهرستان «پغمان» و دامنه کوه «قورغ» در غرب کابل می روند و با خانواده های خود سیزدهمین روز نوروز را سپری می کنند.

زنان ضمن پختن غذا داستان تعریف می کنند و جوانان نیز به توپ بازی، نشان زدن با سنگ و کوهنوردی می پردازند.

سیزده به در

در ولایت «بلخ» در شمال افغانستان، مردم به دشت «شادیان» که دامنه آن با شقایق سرخ فرش شده است، می ‌روند.

دشت شادیان

اگر چه مراسم سیزده نوروز در افغانستان زیاد رایج نیست و دهه های گذشته نیز به دلیل جنگ ها و ویرانی ها در این کشور به فراموشی سپرده شده بود، اما در یک دهه اخیر بار دیگر این فرهنگ زنده شده است.

در تمدن ایرانی نیز به دلیل اینکه عدد «13» نحس شمرده می شود، باور بر این است که نباید  این روز را در منازل خود باقی ماند و باید نحسی و بدی این روز را در دامن طبیعت رها کرد، مردم در منازل خود باقی نمی مانند.

ولایت «هرات» در غرب افغانستان به دلیل همسایگی با جمهوری اسلامی ایران روز سیزدهم را با شکوه بیشتر نسبت به دیگر ولایت ها برگزار می کنند.بعلاوه هراتی ها رسم اولین چهارشنبه بعد از نوروز را نیز دارند.

زنان هرات به طور گروهی و چندین خانواده با هم با یکدیگر به دامنه های کوه می روند و سبزه لگد می کنند.

مردم باور دارند که پا گذاشتن بر سبزه نشانه خجستگی است و شکستن تخم مرغ (تخم جنگی) برای نوجوانان، دید و بازدید و لباس نو پوشیدن هم در این روزها صورت می گیرد.

سیزده به در

در گذشته ها، باغ ویژه ای به نام «باغ زنانه» در هرات وجود داشت که زنان در آن تجمع می کردند اما در اثر جنگ ها دیوارهای آن فرو ریخت و باغ نابود شد و خانواده ها پس از آن در چهارشنبه اول سال به دامنه های تپه ها و کوه ها می روند.

گفتنی است همزمان با مراسم سیزده نوروز در «پروان» که در 25 کیلومتر شمال کابل پایتخت افغانستان قرار دارد، آیینی به نام «گل ارغوان» در تپه معروف به نام «گلغندی» در شهر «چاریکار» مرکز این ولایت برگزار می گردد.

گل ارغوان

این جشنواره در 12حمل (فروردین) آغاز می شود و تا 14این ماه ادامه دارد و در آن تعداد زیادی از فرهنگیان، شاعران و نویسندگان نیز اشتراک می کنند.

اگر چه ایام رخصتی نوروز در افغانستان تنها دو روز است که به نام جشن کشاورز نیز معروف است، اما این جشن به دور از رسوم دولتی تداوم می یابد و به ویژه در شمال افغانستان تا 40 روز ادامه می یابد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر